Vilda gröna ögon

De fjättrar mig i tomma ord,
som de när jag var barn
stängde in mig i garderoben
så jag höll mig "lugn".

Lugn! de skulle kikat in
och sett min tankes språng,
och fångat för förräderi
en fågel en gång.

Han vill, och det är allt.
Med stjärnans lätthet ser
han ner på fångenskapen
och skrattar just som jag.

-
Har precis läst en bok om en man med hustru och tre barn. Han framgångsrik sportkommentator och älskad av många. Folk ser charmen och den trevliga människan. Skenet bedrar, bedrar så jävla mycket. Han på hemma plan en våldsam kvinnomisshandlare, ondskefull och manimulperande man men ändå har en kärleksfull sida som barnen älskar. Även hårthänt och otroligt falsk mot sina barn. Mamman själv trivs inte med tillvaron och har blivit en svag och ansvarslös mamma. Det finns inget som heter att hon har en åsikt eller hennes vilja. Allt hon gör är att ställa upp och följer med han på fina kändisfester och ser snygg och lycklig ut. Hon känner sig instängd och som han äger henne. Hon vill känna sig fri, hålla på med konsten hon älskar och vara enkel. Hennes livslåga är i stort sätt utbrunnen tills räddnigen ändå kommer från mannen. Hon får åka till sin sommarstuga vid kusten några dagar i veckan och bara va, måla och göra krukor och gå längs stranden. Till slut får även döttrarna komma på ett besök men det sätter mannen stopp för ganska snart. Han har fått för sig att hans hustru har en annan man och tar med flickorna hem och vägrar låta dem träffa mamman som numera inte heller kommer hem. Mamman som inte har någon större talan har inte en chans och säga något till barnen om situationen. Så därför tror barnen också att mamman lämnat dom senare när mamman helt är ute i bilden och har försvunnit så visar de sig att pappan i själva verket mördat mamman.
Jag grät när jag läste boken, jag grät när flickan beskrev hur hon hatade mamman även fast hon visste bättre! Hon visste hela tiden bätte men hon var rädd för sin pappa. Pappan som även straffade barnen för han "älskade dom"
Må de som misshandlar sina kvinnor brinna i helvetet, jag hatar sådana jävlar.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0